יום חמישי 21 נובמבר 2024   כניסה למערכת
  
 

הורים ותלמידים יקרים,

פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה הנה אירוע משמח משום שהוא מעיד על החוסן שלנו לשמור על שגרה במציאות שאינה שגרתית.  

השנה נמשיך לקדם את תלמידנו לעבר מיומנויות של המאה ה-21 שכבר נמצאת כאן. נדאג לייצר לתלמידים גשרים בין תחומי הדעת השונים תוך עבודה על פיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות. ונשלב את הערכים החברתיים שאנו שואפים לחנך אליהם בתוך תכני ההוראה שלנו.

גם אנחנו חלק מההתפתחות הטכנולוגית המהירה שמתחוללת כל העת. נושא הבינה המלאכותית ילמד ויבחן בקרב צוותי המורים בתיכון על מנת שנוכל לסייע למורים ולתלמידים לרתום את הטכנולוגיה לטובת שיפור המיומנויות הקוגניטיביות והעמקת הלמידה.

אנחנו נמצאים בעת הזו באחת התקופות המאתגרות שידעה החברה הישראלית, ולכן כעת ביתר שאת, עלינו לייצר עבור תלמידנו אי של שפיות, מקום בטוח ומקדם, מקום שבו המיומנויות הקוגניטיביות, והמיומנויות החברתיות והרגשיות ישתפרו ויאפשרו חוסן, מקום שבו הערכים החיוביים המשותפים לכולנו ושבהם אנחנו מאמינים יסייעו לקדם את דור העתיד למקום טוב יותר.

בתקווה לשנת לימודים נעימה ורגועה, שנה של התפתחות ולמידה.

הלית אמית שרון 

סגנית ייחודיות הפרט ופיתוח פדגוגי

 

 
אני מאחלת לכולנו שנת לימודים מופלאה והנאה גדולה מהדרך. 
 חינוך מיוחד בתיכון המושבה
 
 

דבר מנהל מרחב הלמידה יובל אבני 

נכון לשנת הלימודים תשפ"ה, מרחב הלמידה נותן מענה לכ- 190 תלמידים במגוון אפיונים: לקויות למידה, קשיים רגשיים, נפשיים, לקויות שמיעה, תלמידים על הרצף התקשורתי ועוד. המרחב שלנו גדל ומתפתח משנה לשנה, לא רק מבחינה כמותית אלא גם ביכולת שלנו לתת מענה למגוון רחב של תלמידים. 

השנה הקרובה מביאה עמה מורכבויות חדשות - החיים בצל המלחמה גורמים לכולנו, תלמידים ומורות, לחיות עם פחד ואי ודאות מסוימים. אנו מאמינים שהשגרה הבית ספרית עוזרת לא רק מבחינה אקדמית אלא גם נותנת מענה רגשי להתמודדות עם הקשיים שכולנו חווים. בית הספר ומרחב הלמידה הם מקום שמאפשר לשים רגע בצד את המציאות הקשה ולהתרכז בדברים אחרים. אנחנו לא שוכחים מה שקורה בחוץ אבל כדי לשמור על עצמנו חשוב להמשיך לצעוד קדימה. 

להלן עקרונות הפעולה שלנו:

1. שילוב – העיקרון המוביל במודל מרחב הלמידה הוא השתלבות מרבית של התלמידים בשגרת בית הספר. אין לנו כיתות קטנות ומופרדות, תלמידי החינוך המיוחד מהווים חלק אינטגרלי מהכיתות בתיכון. הם לומדים ביחד, משתתפים בכל הסדנאות, ההרצאות והטיולים ולוקחים חלק בכל הפעילויות הכיתתיות והשכבתיות. השילוב מאפשר לכולם להרגיש חלק, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית. תלמידי המרחב לומדים את אותה תכנית לימודים כמו כולם אך מקבלים את התמיכה וההתאמה בתוך מרחב הלמידה.

2.  "חנוך לנער על פי דרכו" – אנחנו מבינים שהוראה "קלאסית" בכיתה סטנדרטית אינה מתאימה עבור כל התלמידים. הלמידה במרחב הלמידה נעשית בקבוצות קטנות עם צוות מורות אשר מתמחות בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. תלמידים אשר לומדים במרחב ילמדו גם בכיתה וגם בקבוצות קטנות יותר במרחב, כך התלמידים יקבלו תמיכה נוספת שתאפשר להם להגיע לבחינות הבגרות באופן המיטבי. מורות המרחב יושבות בצוותים עם המורות המקצועיות כך שנוצר תיאום מוחלט והלמידה היא אפקטיבית ומשמעותית.

3.  יחס אישי ומענה רגשי – בנוסף למחנכת בכיתה הגדולה, תלמידי המרחב יקבלו מחנכת נוספת מטעם מרחב הלמידה אשר דואגת להיות אוזן קשבת, עוקבת אחר נוכחות ותפקוד לימודי שוטף והיא דמות משמעותית עבור התלמידים שלנו. המחנכות עובדות בשיתוף פעולה צמוד עם מחנכות הכיתות כך שהתלמידים מקבלים עוד זוג עיניים שרואה את התלמידים ודואג להם. בנוסף, לתלמידים מוצעת האפשרות לטיפול רגשי בתוך כותלי בית הספר עם מטפלת מטעם מרחב הלמידה. בעבודה שוטפת עם יועצות השכבה, אנחנו דואגים גם לפן הרגשי של תלמידי המרחב כדי שיוכלו להיות פנויים ללמידה.

אני מאחל שכל החטופים יחזרו הביתה במהרה, שהפצועים יצליחו להשתקם ולחזור לחייהם כבשגרה, שהמפונים יחזרו לבתיהם בבטחה ושכל החיילים יחזרו הביתה בשלום. שיבואו ימים טובים יותר.

יובל אבני

מנהל מרחב הלמידה

  
שילוב והכלה
 
 ועדות רב מקצועיות מתקיימות בחודש מאי בתיכון לפני מעבר התלמידים מבית הספר היסודי לתיכון כדי לאפשר לתלמידים להמשיך את זכאותם לשרותי החינוך המיוחד ובכך לקבל תמיכה לימודית. תמיכה זו ניתנת בדרך כלל בסוף יום הלימודים מצוות מורי החינוך המיוחד.
 
כיתות תקשורת
 
לפני כשנתיים פתחנו כיתת תקשורת בתיכון, והשנה אנחנו נפתח את כיתתינו השנייה. פתיחת הכיתות התקשורתיות היא מתן מענה לחזון חינוכי של המשכיות בטיפול בילדי זכרון יעקב. בכיתות התקשורת נמצאים תלמידים על הרצף התקשורתי. תלמידים אלה נהנים ממערכת לימודית ייחודית המאפשרת לכל תלמיד לפי יכולתיו וצרכיו שילובים שונים בתיכון לצד קבלת מענים רגשיים וטיפוליים בכיתה. כיתות אלה מלוות על ידי מדריכה מומחית , שיר צנטנר שהיא מרפאה בעיסוק ומדריכה מקצועית לכיתות תקשורתיות. לכיתות יש מחנכת מובילה, שני קמינקר,, את הכיתות מלוות תומכות הוראה ומרפאה בעיסוק. מורים מצוות המורים של בית ספר התיכון משתלב בהוראה בכיתות התקשורתיות ונוצר שם משהו פשוט- קסום! 
 
אקדמיה בתיכון
 
תוכנית ייחודית המאפשרת לתלמידים סקרניים ומצטיינים להתחיל את דרכם באקדמיה כבר בתיכון. התלמידים יכולים להמיר קורסים שהם לומדים באוניברסיטה לטובת בחינות הבגרות וכך לצבור גם נקודות זכות לתואר הראשון לצד קבלת ציון בגרות. תלמידים אלה זקוקים למענה לימודי מאתגר יותר והם מסוגלים לעמוד בדרישות האוניברסיטאיות לצד הדרישות הבית ספריות.
 
ספורטאים מצטיינים
 
בית ספר תיכון המושבה מעודד הצטיינות לא רק אקדמית אלא גם ספורטיבית מתוך אמונה שהצטיינות היא ערך שיש לעודד אותו. כדי לתמוך בספורטאים המצטיינים בית הספר מוכן בשותפות עם התלמיד והוריו תוך חשיבה עמוקה על המטרות הפדגוגיות לבנות תוכנית ייחודית לתלמיד שתתמוך בו ותאפשר לו להגשים את החלום שלו לצד קבלת תעודת הבגרות.
 
עולים חדשים
 
 מספר העולים החדשים המגיעים מידי שנה לישוב "זכרון יעקב" מצריך התארגנות הרואה את האתגריים העומדים בפני העולה החדש. אתגרים תרבותיים, רגשיים, חברתיים, שפתיים, לימודיים. חשוב לציין כי אין לנו בבית הספר אולפן (תוכנית סדורה שמטרתה להקנות את השפה העברית).
בתהליך קליטת המשפחות אנו עובדים בשיתוף פעולה עם פרויקטורית עלייה/מלוות עולים תושבי זכרון יעקב- דנה כהן.   ניתן ליצור עם דנה קשר בטלפון: 050-3102290 ואו דרך המייל: danac@zy1882.co.il
בכל שנתון בתיכון יש שתי כיתות עולים. כיתות אלה אינן כיתות המורכבות רק מעולים חדשים אלה מעולים חדשים, תושבים חוזרים ותושבים מקומיים. יצירת כיתות אלה מאפשרת לנו ליצור לתלמידים קבוצת שווים של בני נוער המתמודדים עם אתגרים דומים לצד שילוב בחברה ובתרבות הישראלית. בנוסף מקבלים העולים החדשים בתיכון תמיכה רגשית מצוות היועצות, ותמיכה לימודית -מסלולי עולים לבגרות ואו שעות פרטניות שמטרתן להנגיש את התכניים הלימודיים.
 
התאמות בדרכי הבחנות 
 
התאמות אלה מיועדות לתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב שקשיהם באים לידי ביטוי באופן הבעת הידע הנרכש. רכזת ההתאמות בתיכון , הגברת סיגל אוחנה, בשיתוף פעולה עם הצוות המקצועי המלווה את התלמיד מאתרים את הצרכים של התלמידים ובוחנים את נחיצות ההתאמות בדרכי הבחנות ובמידת הצורך מגישים בקשות לועדה המחוזית. חוות הדעת המקצועית של מורי בית הספר נשענת ומגובה בהמלצות האבחון הדידקטי או הפסיכודידקטי.  
אני רוצה להזמין את הורי שנתונים ט ו י ביום שני ה 18.9כחלק מאספת ההורים למפגש שיתקיים עם הגברת רויטל לירן חנוני מדריכה מחוזית באגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י, ומרכזת ועדת התאמות מחוזית, מחוז חיפה.   במפגש זה יוצג תהליך איתור הצרכים על ידי בית הספר, רשימת המסמכים הנדרשים לבניית תיק התאמות לתלמיד וההליך בו זה מתבצע.
 
עמותת פוש
 
עמותה של מתנדבים שפועלת בתיכון ונותנת תמיכה לתלמידים המגיעים ממשפחות מעוטות יכולת המתקשים לאפשר לילדם שיעורים פרטיים אחר הצהריים. מתנדבים אלה מגיעים לבית הספר אחת לשבוע ונותנים תמיכה לימודית לתלמידים ובכך מהווים חלק אינטגרלי מהמענים שיש לנו להעניק לתלמידינו.
 
 
 
123